artykuły

Jaki chleb na diecie?

7 sierpnia 2018
fot. PEXELS

 

Osoby dbające o linię często zadają pytania o pieczywo: czy nie lepiej zrezygnować z niego podczas odchudzania?

Ja uważam, że nie warto rezygnować z chleba.  To podstawa piramidy żywieniowej – produkty zbożowe powinny być głównym źródłem energii w codziennej diecie. Ciemne pieczywo to również źródło cennego błonnika, witamin z grupy B i minerałów. Warto natomiast znaleźć produkty najwyższej jakości i jeść wyłącznie zdrowe pieczywo. Tylko jak je rozpoznać?… Niestety, producenci stosują różne sztuczki, aby ich produkty wydawały się bardziej wartościowe, niż są w rzeczywistości… Nie dajcie się zwieść!

Jak wybierać pieczywo, gdy jest się na diecie i nie dać się nabrać na sztuczki producentów? Poznajcie kilka zasad.

6 zasad wyboru chleba na diecie

1. Wybierajcie pieczywo wypiekane w foremce.

2. Pieczywo powinno być ciężkie, konsystencja ścisła, skórka twarda. Po ściśnięciu chleba palcami – nie powinno się zbyt łatwo uginać.

3. Oceńcie pieczywo „na oko” – powinno mieć ciemny kolor.

Ale uwaga: chleb w ciemnym kolorze nie zawsze jest ciemnym pieczywem! Producenci często dodają barwnik, aby sprawić wrażenie, że sprzedają ciemne (w domyśle: zdrowsze) pieczywo. Zróbcie test – sprawdźcie, czy jest cięższe niż białe pieczywo i czy łatwo się ugina.

4. Czytajcie etykiety! W prawdziwym chlebie powinna być woda, mąka, zakwas lub drożdże, sól. Im dłuższa lista składników, tym gorzej.

5. Prawdziwy chleb jest droższy od mniej zdrowych imitacji (niestety).

6. Warto wybierać pieczywo z dodatkiem dyni, słonecznika, siemienia lnianego. To dodatkowe źródło witamin i minerałów, a także tłuszczów w postaci korzystnej dla organizmu. Poszukacie swojego ulubionego smaku, dziś w piekarniach, a nawet zwykłych sklepach jest taki wybór, że nie musicie się ograniczać do jednego rodzaju chleba.

A co z kaloriami?

Nie obawiajcie się kaloryczności pieczywa, bo przecież nie będziecie jeść całego bochenka 🙂 a zaledwie jedną–dwie kromki. Sprawdźcie w serwisie Tabele kalorii, ile kalorii ma wasz ulubiony chleb.

Ważne: w przypadku niepokojących objawów skontrolujcie, czy nie macie nietolerancji glutenu. W sklepach dostępne jest pieczywo bezglutenowe, które dla was będzie doskonałym zamiennikiem tradycyjnej wersji.

Przegląd pieczywa

CIEMNE PIECZYWO – pieczone z mąki razowej, pełnoziarnistej. Najbardziej wartościowe, źródło cennego błonnika.

BIAŁE PIECZYWO – pieczone jest z białej mąki, która została oczyszczona z wartościowych części ziarna, dlatego znajdują się w nim zaledwie śladowe ilości minerałów, witamin oraz błonnika… Zaspokaja głód na krótko i jest źródłem pustych kalorii.

CHRUPKIE PIECZYWO – uważa się, że pieczywo chrupkie jest niskokaloryczne, dlatego poleca się go osobom dbającym o linię. Tymczasem okazuje się, że, w przeliczeniu na 100 g, pieczywo chrupkie ma więcej kalorii niż tradycyjny chleb! Oczywiście, chrupki chlebek jest lżejszy, dlatego je się go mniej niż zwykłego chleba, ale tym samym dostarcza mniej składników odżywczych i energii (szybciej zgłodniejesz).

TORTILLE – przy wyborze konkretnych produktów zwracajcie uwagę na skład. Można tu znaleźć zarówno zwykłe, pszenne wersje, jak i bardziej wartościowe produkty pełnoziarniste. Patrzcie na kaloryczność, bo jedna tortilla może mieć ok. 300 kcal – uwzględnijcie to w swoim dietetycznym bilansie.

K }

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *